KM September 2023

Fotovänner i Tidaholm


Under en kväll som inledde höstterminen i Hudiksvalls fotoklubb ägnade vi tid åt att rangordna och skissa på kommentarerna. Ett visst förarbete var gjort och jag som sekreterare i klubben sitter nu och slutför arbetet. Vi började med att lägga upp tre mappar på datorn. En mapp med de som vi upplevde var de bästa bilderna, en mapp med de som vi inte riktigt uppfyllde temat (givetvis en tolkningsfråga) och en ”mellanmapp”. Vi arbetade oss sedan igenom en mapp i taget. Resultatet finns här nedan.

Tack för förtroendet!
Björn Wiksten, Hudiksvalls fotoklubb

Gå till Påsiktsbilder

Digitalbilder – Motto ’mörker’

1. I ljuset finns det mörker – Vikky Engdahl

Titeln kan även vändas, tänker vi när vi betraktar den som vi mycket snart fastnade för som den bästa bilden på temat. ”I mörkret finns också ljus.”
Symmetriskt vacker, smygande övergångar. Vi anar något vid sidorna, och där borta. Vi vet inte varifrån ljuset kommer, men det
förstärker det symmetriska och det hjälper vår blick att ledas in i
det okända. En mycket fin bild.

2. Svart siluett i tunneln – Helene Jonsson

Trots alla olikheter finner vi likheter med den förra bilden. Här ramas motivet in av en tunnel.
Vi noterar de gamla kraftiga bjälkarna. Kvinnans klädsel ger en
äldre känsla. Så måste det inte vara, men motivet är som hämtat
ur en gammal svartvit film. Det mörka står för det okända och även
om bakgrunden här är ljus så får vi liknande tankar som i den
föregående. Hon är på väg ut ur mörkret, en siluett på väg. Mycket
fint.

3. Olds Taillight Monochrome – Mia Alfredsson

Fantastiska former, så rätt placerade. Notera ”lyktans” placering strax ovanför horisonten, molnens och horisontens sätt att samverka, de tre belysta detaljerna nedanför lyktan och inte minst molnformationen som syns genom rutan. Och så bokstaven O. Den hjälper oss att förstå titeln, i sin antydan av att det är en Oldsmobile som vi njuter av.

4. Spöken – Berit Wernald-Bladh

Några av oss fångas inte så lätt av ”roliga bilder”, om nu detta är roligt. Men bilden vann starkt i vår diskussion när vi började se på form och hur ljuset spelar mot de skuggade partierna. Ett eller tre huvuden, vi ser först efter ett tag att det är tre. Det ena markerade ansiktet syns tydligare än de andra. Det hade gått att beskära bilden något i nederkant.

5. Mörker 2 – Erik Tornstierna

Två horisontella parallella mörka ytor som mäktigt ramar in den ljusare yta, där det händer. Samspelet är viktigt. Än viktigare är molnen och de partier som får oss att tänka regn/oväder. Båtarna är så fint och naturligt belysta. De bryter ett mönster och visar på fart, kanske bort från (knappast till) mörkret.

6. Övergiven nalle – Elin Sandvik

Vi hade olika åsikter om de två nalle-bilderna. Några placerade den andra högre än denna, men vi måste ju enas kring ett resultat. Beskärningen till vänster som kapar ett öra stör oss något. Är det förresten inte en kanin?
Bildens styrka ligger tveklöst i svärtan, vägen, det övergivna djuret
och så förstås benen på väg bort. Foten som släpar, skärpedjupet.
Det senare hjälper med ljuset till att sätta fokus. En mycket bra
bild!

7. Ingen vet vad som döljer sig i mörkret – Maria Fiala

Ett föredömligt exempel på att en bild på temat mörker kan vara både ljus och färgglad. Ska vi våga kika in? Där inne finns två vaga ljuspunkter, oh så viktiga. Förgrundsplan i form av växtlighet. Och så den detalj som är lätt att se förbi. Ett tecken för mörker – 666. Vad säger symbolen i sammanhanget. Vad är detta för plats?

8. Olds in the dark – Mia Alfredsson

Inga onödigheter här inte. Fast det skulle i så fall vara det ljusa inslaget uppe till höger. Bilen är vacker. Det räcker så här! Bra fångat, ett så fint ljus.

9. Uppspolad nalle – Elin Sandvik

Kan kanske tänkas behöva visa lite fukt eller smuts. Men vi fastnade inte i sådana trivialiteter. Bilden har ett enormt sug. Har här vi ett djup, en rörelse. Och så den lämnade ”nallen” (kaninen). En känsla av att himlen frilagts från det monokroma, men det finns färger även där nere. En mycket vacker bild, så detaljrik och så mäktigt levande, trots det stilla fångade ögonblicket.

10. Vintergatan – Suzanne Essgärde Tornstierna

Mäktigt. En vacker siluett utgör gränsen mellan landskap och den fullkomligt exploderande himlen. Vi har svårt att släppa denna bild. Detaljer, ”stjärnfall”, det oändliga. Mörkret kan vara precis så här vackert.

11. Ljus i mörkret – Per Karlsson

Några förstod inte först. Och vi är kanske inte helt rätt ute när vi enades kring ordet ”dans”. Här finns flera sorters ljus som tillsammans skapar en ”rörlig grafik”. Vi fascineras av ljusets olika färger. Spännande, något av dervisch, säger någon av oss som visste vad ordet betyder.

12. Ångest – Suzanne Essgärde Tornstierna

Två personer, olika synliga. Den ljusa visar på mörker genom det som kanske är att bita på naglarna, den andra lyfter mer fram temat genom sin blick.
Golvet är viktigt för upplevelsen, men också att den bortre flickan
har en rörelseoskärpa. Bra fångat på temat!

13. Ljus i mörkret – Berit Wernald-Bladh

Väl placerade detaljer. Silver som återspeglar ljus, glas. Formerna strävar uppåt, sätter en riktning, fast så enkelt är det inte genom det levande inslaget från en växt, med en annan riktning. Burrigt på ett fint sätt. Mycket bra.
Utfrätta partier i ljuslågorna, men vad gör det. Det här är bra.

15. Mörker lurar i fjärran – RM Adevåg

Hitchcock sa några av oss i en mun. Bilden hade kunnat vara ännu mörkare, men innehållsligt är detta vinnande. Vi dröjer länge kvar där nere och letar oss sakta uppåt. En till innehållet mycket oväntad bild. Det uppskattas.

16. Mörka moln Orust – Alf Bogren

Ett massivt mörker. Här finns inget att hämta, men övergången är kort till den ”spelande himlen”. Fina former, solen som tittar fram och som lyfter fram det väsentliga i det kompakt tunga landskapet. Intressant. Tänk samma kameraplacering mitt på dagen. Så mycket ljuset har att ge.

17. Skogens mörka skuggor – RM Adevåg

Fint beskuret. Bra skärpedjup, bra fokus. Beskärningen hjälper till, vi är glada att inte mer visas. Detta är liksom den förra bilden något massivt, fast på ett helt annat sätt. Vi är glada att denna bild finns med.

18. Mörka moln lägger sig över en strand som nyss
strålade i sol
– Maria Fiala

En annan övergång från ljus till mörker. Från en vädersituation till en annan. De tre människorna är så små, och så viktiga. Har de plötsligt fått bråttom. Vad är det som ligger där på stranden till vänster i bild. Hur snabbt kommer vädret att skifta.
Spännande tankar.

19. Vy från Gränna – Maj Arvidsson

Det är gott att dessa landskapsbilder inte alla måste vara exotiska. Det här är dramatiskt på hemmaplan. Vilken märklig molnformation som ramar in där i mitten. Den får oss att dröja med blicken, att börja
leta fler märkligheter till höger i bild.

Detta är den sista av bilderna som vi kommenterar. 19 fina bilder. Vi fortsätter att rangordna, dock utan förklaring. Tack för uppdraget!

20. Grenar framför måne – Per Karlsson

21. Sädesfält Kungslena – Maj Arvidsson

22. Fiske på kvällskvisten – Helene Jonsson

23. Mörkret inom oss – Vikky Engdahl

24. Fisketur – Sara Lundgren

25. Rallarrosen – Sara Lundgren

26. Skymning vid en plats som heter Skymningen – Alf Bogren

27. Rosa blombusken i mörker – Jessica Bratt

28. Nattmånen över hustaket – Jessica Bratt

UPP

Påsiktsbilder – tema ’Makrofotografi’

Överlag fina bilder, men vi saknar ett djup i flera av dem. Det kan vara något i ett bortre bildplan, eller ett anat förgrundsplan. En upplevelse som sätter huvudmotivet i fokus även i bildens djupdimension.


Här kommer rangordning och våra kommentarer.

1. Lilla gyllene snigel – Maria Fiala

Fin komposition med en härlig höjd. Snigeln ramas in bra av både
blad och färg. Vi upplever att bilden kunnat beskäras något i övre kant. ”Kompositionen är motivet”, den formuleringen yttrades och tog tag i oss. Bra skärpa. Diskussionen uppkom: ”Vad är makro”. Vi
enades i att det bestämmer fotografen. Vi tycker mycket om denna bild.

2. Prinsen i skogen – Vikky Engdahl

Här gick åsikterna isär. Kanske den bild som vi samtalade allra
längst om. Vi enades om en välförtjänt andra placering. Endast ögat är skarpt – det uppskattas. Ögat hade kunnat placeras i gyllene snittet. Vi ser en poäng i det oskarpa ”krysset”. En uppskattad förgrund som skänker bilden djup. Vi ser detta som två inramande diagonaler.

3. I skogsmörkret finns ljuset – Helene Jonsson

Så vackert. Denna bild har också ett djup, men det hade kunnat vara tydligare. Bilden vinner starkt på kompositionen, på att inte vara centrerad. Stjälken leder vår blick mot huvudmotivet. Bra skärpa.

4. Vänta på mig – Elin Sandvik

Fin komposition. En mycket behaglig bild, färgerna är viktiga. Vi hade
gärna sett kraftigare högdagrar. Ljuset är mjukt och fint. Bilden väcker fantasin mot en förväntad händelse.

5. Näring – Daniel Lindström

Väldigt centrerad. Insekten är fint placerad och är det som lyfter bilden några placeringar. Härlig färg och skärpa. Blomman nästan svävar utan att kopplas till så mycket annat i bilden.

6. Bråd död – Olle Harrius

Kamp på liv och död. En dramatisk bild. Naturen i närbild. Lite väl softad.
Murrig. Det väsentliga hade kunnat belysas. Tänk en vinjettering. Några ogillade motivet och sa att det inte är vackert. Men en bild måste inte vara vacker. En bra bild.

7. Blåa blomsterdrömmar – Vikky Engdahl

En bild som vandrade i placering några gånger. Den vinner
på sina sköna, vackra färgvariationer. Vi saknar lite skärpa, gärna på dropparna. Kompositionen är mycket fin och helheten är tilltalande för ögat.

8. Lukta på blommorna – Daniel Lindström

En god egenskap här är bildens riktning och att den inte är centrerad. Kronbladen stålar ut i en oskärpa. Mycket bra.

9. Kaskad i blått – Bengt-Åke Öhgren

Bakgrunden i det nedre högra hörnet är viktig. Här har vi en detalj som skänker bilden djup. Bilden är (ändå) lite platt. Grafiskt fina former. Vi diskuterade de beskurna detaljerna, främst i övre kant.

10. Ufo – Bengt-Åke Öhgren

Titeln är fin, eller som någon sa: ”Direkt ur kakburken”. De olika färgernapå bakgrunden ovanför/nedanför ger en spänning. Denna bild bryter mot de övriga på flera sätt. Bra.

11. Droppen på blåklockan – Elin Sandvik

Ett bra försök genom kompositionen och sättet att beskära.
Vi önskade mer glans, mer kontrast i droppen.

12. Solen strålar i trädgårdslandet – Helene Jonsson

Inte riktigt skarp. Vi upplever att fokus ligger fel.
Ok komposition. En enkel och vinnande färgkombination.

13. Vi står upp trots slutfasen på blommande tider – R-M Adevåg

Mycket makro. Mycket frömjöl. Kompositionen är rakt på. Vi saknar ett lyster.

14. Vårblomma – Maria Fiala

Färgerna är kontrastfattiga. Kompositionen är rakt på. Vi saknar ett
lyster.

Flera av bilderna har ett centrerat motiv som fotografen fångar ”rakt på”. Det gjorde det intressant att placera dem bredvid varandra för en jämförelse, för att diskutera andra inslag och för att slutligen
fastställa bildens placering.

Vi tackar för ert förtroende.
10 medlemmar i Hudiksvalls FK.
Genom Björn Wiksten

UPP

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *